שילובם של פתגמים, מכתמים ומשלים בדיבורו של המשתמש בשפה הערבית, מעידים על עושר לשונו של הדובר ועל חכמת החיים שלו. הפתגמים בשפה הערבית הם מכשיר חינוכי חשוב, תופסים מקום מרכזי בשילובם בכל הזדמנות, נאותה, של תוכחה, של עצה, של לשון צווי, או של הוראת העדפה "זה על פני זה". כמעט לכל פתגם, מכתם או משל, יש מסר לימודי – חינוכי. וגם הורינו השתמשו בו כמכשיר בחינוך הילדים בכלל ובשיחה שוטפת בפרט. זה הביע חכמת חיים, היה חודר לשכל הישר של השומע ומראה על חכמתו הטבעית של הדובר (כי יתכן וזה היה מעין חיפוי על חוסר השכלה פורמאלית). |